بازار فارکس و تاریخچه آن
اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰
فارکس ، بازار همیشه بیدار (بازار ۲۴ ساعته )
اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۰

بازار فارکس چیست ؟


بازار فارکس چیست ؟


فارکس یک بازار بزرگ بین المللی است که به صورت غیر متمرکز و ماهیت آن ،  تبادلات ارز میباشد . در این بازار در واقع معامله گران به تبادل ارز میپردازند و از تغییر نرخ ارز ها نسبت به هم سود میبرند . از زمانی که نرخ ارز های کشور ها شناور اعلام شد ، هر ارز در مقابل ارز دیگر سنجیده میشود . یعنی هر دو ارز نسبت به هم دارای نرخ برابری میباشد . برای مثال میزان برابری یورو به دلار  به این معنیست که هر یک یورو چند دلار میباشد . و معامله گران از تغیرات این نرخ میتوانند سود کنند .
جفت ارز ها
همانطور که گفته شد ماهیت این بازار تبادلات ارز میباشد ، در این بازار نیاز نیست که مانند صرافی ارزی را خریداری و نگه داریم . در این بازار جفت ارز هایی به صورت نماد های معاملاتی وجود دارند و معاملات در این جفت ارز ها به معنای تبادل آنهاست . برای مثال جفت ارز  یورو به دلار ، دلار به ین ، یورو به فرانک و...
 
نرخ جفت ارز
نرخ جفت ارز ها ، میزان برابری دو ارز را نشان میدهد همان نرخ تبدیل ، که هر لحظه بعلت عرضه و تقاضا در حال تغییر است ( هرچند تغییرات به صورت جزیی است ) .برای مثال فرض کنیم نرخ جفت ارز یورو به دلار 1.18125 باشد . این بدین معناست که هر یک یورو  1.18125دلار میباشد . پس متوجه میشویم برای خرید هر یک یورو چند دلار باید پرداخت کنیم ، یا برعکس . فرض کنید هر یک دلار 25000تومان باشد پس نرخ جفت ارز دلار به تومان : 25000 میباشد ، پس برای خرید یک دلار 25هزار تومان باید پرداخت کرد .
 

ویژگی های بازار فارکس


  1. دو جهته بودن : یکی از جذاب ترین و مهمترین ویژگی ابن بازار دو سویه بودن هست . در بازار های یک طرفه حتما باید قیمت اون کالا یا سهام افزایش یابد تا ما سود کنیم . در فارکس هم از صعود نرخ ها میتوانید سود ببرید هم از نزول آنها . روند نزولی در این بازار به معنای روند صعودی ارز مقابل هست. پس در این بازار چیزی به عنوان بازار بد وجود ندارد ، در هر دو حالت میتوان از بازار بهره برد . به همین دلیل این بازار پر از فرصت های عالیست .

  2. 24ساعته بودن بازار : اینجا بازار فارکس بجز شنبه و یکشنبه تعطیلی ندارد و به صورت 24 ساعته فعال میباشد . لذا در هر زمان میتوانیم معاملات خود را انجام دهیم.
  3. نقدشوندگی بالا : در بازار فارکس چیزی به عنوان صف خرید یا صف فروش وجود ندارد و در هر لحظه از زمان با فشردن یک دکمه میتوانید معاملات خود را انجام دهید یا به اتمام برسانید . پس خیلی سریع معاملات شما انجام میشود .

  4. راحتی در گذاشتن سفارشات : خیلی ساده و راحت میتوان تمام سفارشات خود را (از باز کردن معاملات تا بستن آنها در سود یا ضرر ) از قبل تعریف کرد .

  5. عدم وجود حد نوسان : یک ویژگی عالی اما پر خطر برای افراد نا آگاه . عدم وجود حد نوسان به این معنی است که هیچ محدودیتی در سود و زیان شما نیست . نرخ های جفت ارز ها بدون محدودیت در حال تغییر هستند ، این میتواند دلیلی بر این موضوع باشد که هیچ حدی برای سود کردن شما وجود ندارد . ولی باید به این نکته دقت کرد که برای ضرر همین موضوع صدق میکند . پس باید همیشه برای جلوگیری از این آسیب از سفارشات حد ضرر استفاده کرد تا این اتفاق هیچ وقت رخ ندهد .

  6. درآمد دلاری : درآمد معاملات شما در این بازار به صورت دلاری میباشد که این یک امتیاز عالیست .

  7. استفاده از اهرم : اعتباری است که کارگزار مربوطه در اختیار شما قرار میدهد و شما میتوانید تا چندین برابر پول خود معاملات انجام دهید . معمولا این اعتبار از 10 برابر تا 1000 برابر میزان پول شما میباشد . اما استفاده درست از اهرم مناسب و اینکه چه میزان از پول خود را باید در گیر معاملات کنیم نیاز به توضیحات بیشتر دارد .

  8. معاملات کاملا آنلاین و غیر حضوری

  9. افتتاح حساب دمو : قبل از ورود به بازار میتوانید یک حساب رایگان و با پول مجازی باز کنید و کاملا یکسان با حساب های حقیقی انجام معاملات کنید برای کسب تجربه .

   

در کلام آخر


این بازار قطعا پر فرصت ترین و بزرگترین بازار مالی دنیاست و روزانه بیش از 5 تریلیون دلار معاملات انجام میشود . اما باید این نکته را در نظر گرفت که این بازار پرفرصت در صورتی که بدون دانش و مهارت لازم وارد بشیم میتواند پر خطر باشد . لذا همیشه قبل از ورود به هر بازاری دانش ها و مهارتهای لازم را فرا بگیرید و با کسب تجربه بیشتر وارد شوید .

  شرکت در وبینار معرفی بازار فارکس  

تیم آموزشی الفبای معامله گری ABCtradeTeam.ir      

دیدگاه ها بسته شده است