بازار فارکس چیست ؟
اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۰

بازار فارکس و تاریخچه آن


بازار فارکس


فارکس FOREX(foreign exchange market بازار تبادلات خارجی) یک بازار غیر متمرکز است که در آن تبادلات ارز صورت میگیرد . از آنجا که هر ارز در مقابل ارز دیگر ارزش گذاری میشود نرخ تبدیل ارز ها در این بازار کاملا مشخص است . در این اینجا نماد های معاملاتی در واقع جفت ارز های پیش فرض میباشند که دو ارز مختلف را با هم تبادل میکند و نرخ تبدیل هر جفت ارز در هر لحظه مشخص میباشد . حجم معاملات بالا در فارکس مارکت باعث شده این بازار بزرکترین بازار جهان باشد با معاملاتی بیش از 4 تریلیون دلار در روز . و اما این بازار چگونه شکل گرفت :
 

تاریخچه ی پول و تبادلات ارزی


در گذشته های دور تبادلات کالا با کالا رواج داشت و این مشکل وجود داشت که شاید فرد در مقابل کالایی که نیاز داشت نمیتواند کالای خود را به فرد دیگر بدهد . هرچند با مشخص کردن کالاهای اساسی این مشکلات بر طرف میشد اما با اختراع سکه های پول قدم بلندی در مبادلات صورت گرفت و این سکه ها به یک معیار تبدیل شدند . که رفته رفته اسکناس و بانک ها شکل گرفتند .پول با معیار ارزشی که داشت راحتی در مبادلات را فراهم کرد و البته راهی برای ذخیره سازی.
پشتوانه اسکناس ها در گذشته طلا بودند . فرض کنید شما طلای خود را میدادید و در مقابل ارزش اسمی آن اسکناس دریافت کنید . قوانین بین الملل به این گونه بود که پول هر مملکتی ارزش برابری ثابتی با طلا داشت و بانک ها با توجه به میزان ذخایر طلا میتوانستند چاپ اسکناس کنند . و چون به راحتی طلا از کشور خارج و یا وارد میشد تمام ارز ها ارزش ثابتی با هم و با طلا داشتند.
از سال 1876تا جنگ جهانی اول این سیستم اقتصادی رواج داشت و رکود اقتصادی و نیاز به اسکناس ناکارامدی این سیستم را نمایان کرد . در سال 1944 پس از جنگ جهانی دوم برای بهبود نظام پولی پشتوانه پولی به دلار تغییر کرد . توافقنامه ای به نام برتن وودز ( Bretton Woods ) تنظیم شد . بدین ترتیب هر اونس طلا 35 دلار تعیین شد . ولی کشور ها نهایت ده درصد مجاز بودند ارزش پول ملی خود را نسبت به سایر ارز ها کاهش دهند .
از سال 1973 ارز ها در مقابل یکدیگر ارزش گذاری شدند و به صورت شناور اعلام شدند. بدین ترتیب ارزش ارزها کمتر بواسطه ی سیاست کشورها تعیین میشد و عمدتا رابطه ی مستقیم به عرضه و تقاضای بازار داشت. لذا بانک‌ها که با ارز های خارجی سروکار داشتند ،( برای حفظ منافع خود یک سیستم بین بانکی تشکیل دادند تا بتوانند بر روی ارز ها سرمایه گذاری کنند بدین صورت که ارز های قابل رشد را نگه داری و ارز های در حال افت را بفروشند ) و سیستمی به نام «تبادلات ارزهای خارجی» ایجاد شد.
 

شکل امروزی بازار فارکس


پس بازار فارکس به سیستم امروزی از سال 1973 شکل گرفت که البته معاملات در آن زمان عمدتا بین بانک ها صورت میگرفت . به خاطر عدم امکانات حال حاضر در آن زمان معاملات به صورت تلفنی و دورنگار انجام میشد . و با پیشرفت در نسل ارتباطات ، این بستر فراهم شد تا از طریق دنیای اینترنت از سال 1998 این بازار راحتر در اختیار عموم قرار بگیرد . و معامله گران شخصی از این تبادلات بتوانند سود کسب کنند . و هم اکنون این مارکت جهانی ، بزرگترین بازار مالی دنیا شناخته شده .در آن علاوه بر ارز ها میتوان به مبادلات طلا ، نقره ، گاز و نفت نیز پرداخت . همچنین شاخص های بورس های کشور هایی نظیر آمریکا ، ژاپن و انگلیس و اخیرا رمز ارزها ، قابل معامله هستند .


تیم آموزشی الفبای معامله گری

دیدگاه ها بسته شده است